Skip to content
Frågor & svar
Här nedan har vi samlat ihop de vanligaste frågor och svar nedan som förhoppningsvis ger dig den information du letar efter. Skulle du trots detta fortfarande behöva hjälp är du välkommen att kontakta oss via chat, email eller telefon!
  • Självklart kan du betala tillbaka lånet innan förfallodagen på fakturan; alla lån som återbetalas i förtid kan du spara delar av avgifter och räntor jämfört med om lånet löper hela tiden ut, och om du återbetalar så vi har pengarna inom 14 dagar blir det dessutom helt kostnadsfritt!

    Logga in på ditt konto här på hemsidan och välj knappen “Återbetala nu” för att återbetala lånet. Tänk på att du måste lägga in betalningen före kl 16 för att vi ska hinna dra pengarna nästa bankdag.

    Om du har några andra frågor gällande återbetalning, tveka inte att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

  • För ansökningar om lån genomförs endast en kreditupplysning via Creditsafe (alltså ingen UC). OBS! En kreditupplysning från Creditsafe påverkar inte ditt kreditbetyg.

  • Efter att ett lån beviljats betalar vi ut pengarna så snabbt som möjligt. Om din ansökan kommer in till oss på en vardag innan 12:00 får du i de flesta fall pengarna på ditt konto innan 17:00 samma dag. Annars finns pengarna på ditt konto senast nästkommande bankdag.

  • Nej, att göra en ansökan hos oss är helt kostnadsfritt.

  • När du ansöker om lån hos oss så kan du få ett eller flera låneerbjudanden. Det första beskedet för våra lån är preliminärt, men dessa kräver även manuell granskning. Detta för att verkligen säkerställa att din ekonomi tillåter ett lån.
  • När du ansöker om ett lån gör vi en kreditupplysning via vår samarbetspartner Creditsafe. Dessa upplysningar syns inte om något annat företag väljer att göra en kreditupplysning på dig. Däremot får du enligt lag hem en kopia som berättar att vi i samband med Creditsafe har gjort en kreditupplysning på dig, en omfrågandekopia – om du inte vill ha en papperskopia på kreditupplysningen hem i brevlådan kan du med fördel använda dig av Kivra och istället få breven digitalt.
  • Alla lån hos oss på LoanStep har ränta och avgifter – däremot kan man spara pengar på avgifter och räntor vid återbetalning i förtid, jämfört med att låta lånet löpa under hela avtalstiden. Du betalar inga avgifter och räntor om vi har pengarna tillbaka på vårt konto inom 14 dagar.

    Om du inte har möjlighet att betala tillbaka inom 14 dagar, så kan du fortfarande spara pengar om du betalar tillbaka hela ditt lån tidigare än planerat. Om du väljer att betala in hela lånet i förtid avslutas lånet direkt hos oss och du slipper fler avgifter och mer ränta.

    Avgifter går till SBL Finans AB (ett bolag inom koncernen SaveLend Group AB) och kan vara förmedlingsavgifter och påminnelseavgifter. All ränta går till de långivare som tillsammans finansierat ditt lån, som tack för den finansiella risk de tog i samband med finansiering av ett anonymt lån.

  • Ja, räntan är avdragsgill precis som dina andra räntor, såsom bolåneräntor eller kreditkortsräntor. Ränteavdraget, som det kallas, medger att du får göra avdrag på 30 % av dina räntekostnader upp till 100 000 kr. Överstiger dina räntekostnader 100 000 kr får du göra avdrag på 21 %. Notera att detta bara gäller räntedelen av lånet; avgifterna är inte avdragsgilla. Alla relevanta uppgifter om detta skickas automatiskt från oss till Skatteverket.
  • Det kan alltid dyka upp oväntade kostnader, som att bilen går sönder, vilket gör att man trots allt inte kan återbetala sitt lån i tid. Handlar det om en delbetalning för ett korttidslån tillkommer dröjsmålsränta om 36 % för det obetalda beloppet och ett ny dragning via autogiro kommer automatiskt göras vid nästa betalningstillfälle.

    Om du vill betala av skulden innan nästkommande tillfälle för autogirodragning loggar du in på vår hemsida och väljer knappen ”Återbetala nu”.

    Om du missar två betalningstillfällen i rad kommer lånet att sägas upp, enligt konsumentkreditlagen har du rätt till fyra veckors uppsägningstid. Därefter går ärendet vidare till inkasso och därifrån kan det sedan även gå till Kronofogden – vilket kan innebära att du inte får låna av oss i framtiden. Du bör alltid kontakta oss om det finns risk att detta blir fallet, så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig hitta en lösning.

    Vi rekommenderar alltid att inte ansöka om lån om man vet med sig att det kan bli svårt att återbetala det i tid. Vi ser hellre att du återbetalar i tid och slipper betala för mycket i kostnader än att lånet förvärrar din ekonomiska situation.

  • De kreditmallar vi använder tar hänsyn till andra faktorer än enbart betalningsanmärkningar för att få en bättre helhetsbild av din ekonomi, men en anmärkning kommer inte förbättra chansen att få ett lån. Speciellt inte om det var nyligen man fick den. Normalt godkänner vi en (1) anmärkning om den är äldre än 12 månader om din ekonomi i övrigt visar att du har råd att betala tillbaka lånet.
  • Möjligheten att undersöka din ansökan manuellt finns alltid och då gör vi en individuell bedömning från fall till fall. Om man precis fått ett jobb syns det inte i kreditupplysningen förrän året efter att man har börjat, men genom att vi även tittar på kontoutdrag kan vi i många fall även se nyligen påbörjade anställningar utan att du behöver komplettera med ytterligare information.
  • Vid en individuell bedömning, tittar vi på den totala ekonomiska situationen och utreder låntagarens återbetalningsförmåga av den sökta krediten. Vi tittar inte endast på din inkomst utan gör en bredare kontroll än så. Exempelvis bör din inkomst vara från 150 000 kr om året och uppåt, samt att det inte bör finnas ett alltför stort underskott av kapital i förhållande till din inkomst.

    Att man har en betalningsanmärkning behöver inte betyda att din ansökan kommer få avslag, men har man en anmärkning bör den vara äldre än 12 månader. Detta är våra rekommendationer, men man kan alltid ansöka för att se om man blir beviljad. Det är som sagt kostnadsfritt att ansöka. Har du andra frågor får du gärna vända dig till vår kundtjänst.

  • De krav vi ställer på våra låntagare varierar beroende på låntagarens ekonomiska situation. Samtidigt vill vi erbjuda möjligheten att komma tillrätta under en ekonomiskt tung period. Av denna anledning görs individuella bedömningar i alla de fall där kreditupplysningen inte ger tillräckligt mycket information.

    Har man en i normalfallet ordnad ekonomi hjälper vi gärna till genom att erbjuda en smidig och enkel lånelösning, men har man betalningsanmärkningar måste en individuell bedömning göras.

    Vi beviljar ej lån om det finns ett skuldsaldo hos Kronofogden.

  • LoanStep Fakturaskyddsförsäkring är en frivillig gruppförsäkring som täcker fasta kostnader som exempelvis lån, hyra, telefon etc. upp till 3 000 kr per månad, vid ofrivillig arbetslöshet och arbetsförmåga. Försäkringen gäller från och med den 31:a dagen av arbetslöshet eller arbetsoförmåga i upp till 12 månader. Du tecknar försäkringen i själva ansökningsflödet förutsatt att du uppfyller alla anslutningskrav. Information om villkoren för försäkringen hittar du här.